Arbejdstidsregistrering

Arbejdstidsregistrering

Har du ansatte eller er din ægtefælle ”medarbejdende ægtefælle på lønaftale”, så har du pligt til at registrere dine ansattes arbejdstid fra og med 1. juli 2024.

Den 23. januar 2024 vedtog Folketinget en lov om ændring af loven om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet m.fl. Lovændringen medfører, at arbejdsgiver skal indføre et system, som kan måle den enkelte medarbejders daglige arbejdstid. Formålet er at sikre overholdelse af hviletid og maksimal ugentlig arbejdstid*.          

Systemet skal være objektivt, pålideligt og tilgængeligt samt medarbejderen skal kunne tilgå egne oplysninger. Oplysningerne skal opbevares i 5 år efter udløb af den periode, der udgør grundlaget for beregning i henhold til 48-timers reglen.

Der er kun krav om registrering af medarbejdernes faktiske samlede daglige arbejdstid. Der er ikke krav om registrering af komme- og gå-tid. Men al arbejdstid, hvor medarbejderen står til rådighed for arbejdsgiver, skal registreres. Har medarbejderen tilkaldevagt f.eks. ved en malkerobot, så gælder det også som arbejdstid.

Registreringen kan gøres enkelt, da arbejdsgiver kan nøjes med at registrere afvigelser fra den aftalte og/eller skemalagte tid. Dvs. man kan f.eks. have et skema, der er udfyldt på forhånd med den daglige arbejdstid, som medarbejderen skal godkende og kan ændre i, hvis der skulle være ændringer. Det er godkendt, at man ikke udfylder skemaet dagligt, hvis der ikke er ændringer i den aftalte arbejdstid. Vi anbefaler, at medarbejderen godkender og underskriver den mindst en gang pr. måned.

Er arbejdspladsen ikke omfattet at overenskomst, som foreskriver, hvad der tæller som arbejdstid, er det vigtigt, at man har en klar aftale om, hvad der tæller som arbejdstid. F.eks. er pauser arbejdstid?

Der er ingen krav til system eller metode, blot at oplysningerne skal gemmes i 5 år, og at medarbejderen skal have fuld adgang til egne oplysninger. Det kan være på papir, i Excel eller et it-system som kunne være:

Det er godkendt, at oplysningerne findes på arbejdsgivers pc, blot arbejdsgiver viser medarbejderen dem, når medarbejderen ønsker det.

*Hviletid og maksimalt ugentlig arbejdstid:

  • 48 timer reglen
    • Arbejdet må ikke overstige 48 timer pr uge i gennemsnit i løbet af en periode på 4 måneder.
    • Den kan ikke fraviges fra aftalen. Arbejdsgiver har ansvaret for at den overholdes.
  • 11 timers reglen:
    • Arbejdet skal tilrettelægges således, at de ansatte får en sammenhængende hvileperiode på mindst 11 timer inden for hver periode på 24 timer.
    • Hvileperioden kan nedsættes til 8 timer ved f.eks. landbrugsarbejde i indtil 30 dage/år.
  • Krav om et fridøgn inden for hver periode på 7 døgn.